Brev:
Mad i hvilket tempo?
17. marts 2012
Alder:
5 mdr.
Mad i hvilket tempo?
Hej Helen!
Jeg har lige et par spørgsmål ift kost til vores pige på 5½ mdr...
Det er jo en stor og spændende (og lidt forvirrende) verden at træde ind i med alt det her nye mad;-) Jeg ammer hende stadig - og har altid kun gjort det (vi har ikke haft held med flaske desværre - på trods af utallige forsøg, da hun ikke tog nok på i perioder).
Lige nu får hun majsgrød med enten sveske- eller æblemos ovenpå til frokost - det er der vi er nået til, og det vil hun gerne have. Vi har nu i to dage forsøgt med kartoffel/gulerodsmos (kamoufleret med lidt sveske for genkendelighedens skyld) til aften - og det går også nogenlunde. Jeg synes dog, at det er svært at vide hvor hurtigt man må/skal gå frem med mængder og måltider...? Hendes mave skal jo følge med, og kan læse mig til i din "madbog" (som jeg iøvrigt er glad for!), at det jo stadig er mælken, der er vigtigst.
Om natten vågner hun desværre efter alt mellem 1-3 timer i vuggen og roder rundt og ender efterhånden ovre i sengen hos den trætte mor, hvor vi så halvsover resten af natten. Vi har tænkt at hun måske er sulten - så vi har prøvet nogle aftener at give lidt "godnat-grød" - og en enkelt nat sov hun 3 timer i streg hele natten... men ak - de andre nætter, har vi ikke mærket nogen forskel.
Må vi give grød der om aftenen - eller kan maven/fordøjelsen ikke følge med så?
Hun har ellers normal afførring. Jeg kan også læse i din bog at man ved 6 mdr kan indføre havregrød/øllebrød om morgenen - er det noget vi SKAL ift alderen og hendes kostbehov - eller hvilke tegn skal jeg kigge efter for at se, om hun er klar til et morgenmåltid også?
Ift når hun bliver de 6 mdr her om en 2½ uges tid - må middagsmåltidet stadig være grød - eller skal både middags- og aftenmåltidet være grøntsagsmos, som du skriver? Ryger grøden helt ud - bortset fra om morgenen? Generelt synes jeg, det er svært at vide - hvornår jeg kan introducere hende for rugbrødsskorper, agurkeringe osv - om jeg kun skal følge alderen - eller hvilke tegn/signaler jeg skal se efter... eller om det først er når hun er oppe på 3 daglige måltider...
Åh, alle de bekymringer! Vi vil jo så gerne have et alt-spisende barn, der ikke er smags-forskrækket ift krydderier osv - så hvornår må/skal man tilsætte lidt af dem i mosen?
Det blev til et langt brev alligevel...
Håber du kan hjælpe. Er desuden meget glad for alle dine bøger - de bliver tit brugt som opslagsværker og til inspiration;-)
Med venlig hilsen
Nadia