Mad i hvilket tempo?

17. marts 2012

Alder:
5 mdr.

Mad i hvilket tempo?

Hej Helen!

Jeg har lige et par spørgsmål ift kost til vores pige på 5½ mdr...

Det er jo en stor og spændende (og lidt forvirrende) verden at træde ind i med alt det her nye mad;-) Jeg ammer hende stadig - og har altid kun gjort det (vi har ikke haft held med flaske desværre - på trods af utallige forsøg, da hun ikke tog nok på i perioder).

Lige nu får hun majsgrød med enten sveske- eller æblemos ovenpå til frokost - det er der vi er nået til, og det vil hun gerne have. Vi har nu i to dage forsøgt med kartoffel/gulerodsmos (kamoufleret med lidt sveske for genkendelighedens skyld) til aften - og det går også nogenlunde. Jeg synes dog, at det er svært at vide hvor hurtigt man må/skal gå frem med mængder og måltider...? Hendes mave skal jo følge med, og kan læse mig til i din "madbog" (som jeg iøvrigt er glad for!), at det jo stadig er mælken, der er vigtigst.

Om natten vågner hun desværre efter alt mellem 1-3 timer i vuggen og roder rundt og ender efterhånden ovre i sengen hos den trætte mor, hvor vi så halvsover resten af natten. Vi har tænkt at hun måske er sulten - så vi har prøvet nogle aftener at give lidt "godnat-grød" - og en enkelt nat sov hun 3 timer i streg hele natten... men ak - de andre nætter, ...

Annonce

... har vi ikke mærket nogen forskel.

Må vi give grød der om aftenen - eller kan maven/fordøjelsen ikke følge med så?

Hun har ellers normal afførring. Jeg kan også læse i din bog at man ved 6 mdr kan indføre havregrød/øllebrød om morgenen - er det noget vi SKAL ift alderen og hendes kostbehov - eller hvilke tegn skal jeg kigge efter for at se, om hun er klar til et morgenmåltid også?

Ift når hun bliver de 6 mdr her om en 2½ uges tid - må middagsmåltidet stadig være grød - eller skal både middags- og aftenmåltidet være grøntsagsmos, som du skriver? Ryger grøden helt ud - bortset fra om morgenen? Generelt synes jeg, det er svært at vide - hvornår jeg kan introducere hende for rugbrødsskorper, agurkeringe osv - om jeg kun skal følge alderen - eller hvilke tegn/signaler jeg skal se efter... eller om det først er når hun er oppe på 3 daglige måltider...

Åh, alle de bekymringer! Vi vil jo så gerne have et alt-spisende barn, der ikke er smags-forskrækket ift krydderier osv - så hvornår må/skal man tilsætte lidt af dem i mosen?

Det blev til et langt brev alligevel...

Håber du kan hjælpe. Er desuden meget glad for alle dine bøger - de bliver tit brugt som opslagsværker og til inspiration;-)

Med venlig hilsen
Nadia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor